Coccygodynie - stuitpijn - Centrum voor Fysiotherapie Soest

Coccygodynie – stuitpijn

Home » Fysiotherapie » Coccygodynie – stuitpijn

Wat is coccygodynie?

Coccygodynie betekent letterlijk stuitpijn (pijn aan het staartbeen) en kan veel beperkingen en pijn veroorzaken bij patiënten. U heeft pijn rondom het staartbeen? Dit kan komen door zitten. Maar ook na lang te hebben gestaan of gewandeld. Fietsen is door directe druk van het zadel op het staartbeen vaak niet mogelijk. Coccygodynie – stuitpijn ontstaat voornamelijk als een patiënt (ooit) op de stuit gevallen is. Maar ook na een bevalling of na een langdurige slechte zithouding kunnen stuitklachten ontstaan. Soms is de oorzaak niet duidelijk aanwijsbaar. Bij Centrum voor Fysiotherapie Soest passen we fysiotherapeutische mobilisatietechnieken toe die uw stuit weer in juiste positie plaatst.

• Langdurig rechtop zitten is vaak niet meer mogelijk (of enkel met hulpmiddelen zoals kussens)
  • Pijnscheuten bij opstaan
  • Fietsen is vaak niet meer mogelijk
  • Pijn in en rondom de stuit, eventueel met uitstraling naar zitbeenknobbels en onderrug

Uw klachten zullen na behandeling duidelijk merkbaar verminderen. Met speciale fysiotherapeutische mobilisatietechnieken wordt de stuit weer in de juiste positie geplaatst. Deze techniek is nauwelijks belastend voor u als patiënt. De behandeling is pijnvrij en een inwendige behandeling is niet nodig. In de meeste gevallen is het mogelijk om de pijn na een aantal behandelingen geheel te laten verdwijnen.

Wilt u van uw stuitklachten af? Neem dan contact met ons op!