Dry Needling - Centrum voor Fysiotherapie Soest

Home » Dry Needling

Effectieve methode tegen pijn en stijfheid in spieren

Dry Needling is een effectieve methode tegen pijn en stijfheid in spieren. Het is een behandeling om spieren te ontspannen door middel van een speciale aanprik techniek. De methode is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische principes en verschilt daarmee van de klassieke acupunctuur. Dry Needling leidt vaak tot een directe vermindering van pijn en verbeterde beweegmogelijkheden van de betrokken spieren en gewrichten.

Foto Dry Needling behandeling

• Pijn en/of stijfheid lokaal in een spier en/of pijn ‘op afstand’ (uitstraling)
  • Bewegingsbeperkingen in de betrokken gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijn ontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • Koude, warmte, rillingen, hoofdpijn en duizeligheid

Behandeling: het aanprikken van triggerpoints

Dry Needling werkt op specifieke pijnpunten in uw spieren die ’triggerpoints’ worden genoemd. Een triggerpoint is een pijnlijke plek in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt (uitstraling). De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen omdat ze vaak de hoofdoorzaak zijn van uw klachten. De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden de triggerpoints in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren langs de wervelkolom.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet; de spier spant zich even kort aan. Dit geeft een soort krampgevoel. Daarna ontspant de spier zich over het algemeen direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wat vermoeid / stijf aan. Dit is meestal van korte duur.

Dry Needling is een onderdeel van een fysiotherapiebehandeling.
Indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie vallen de kosten voor Dry Needling hieronder.