Acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG), die de mens als een onlosmakelijk deel van zijn omgeving ziet. Lichaam en geest van de mens vormen één geheel en alle processen in het lichaam zijn met elkaar verbonden. De TCG bekijkt lichamelijke en geestelijke klachten als verstoringen in de energiehuishouding van het lichaam. Met acupunctuur wordt het proces ondersteund om deze verstoringen te herstellen, waardoor lichaam en geest aangezet worden zichzelf te genezen.

Acupunctuurbehandeling

Een eerste behandeling acupunctuur duurt zo’n 60 minuten, vervolgbehandelingen duren ongeveer 40 minuten. Een eerste behandeling start met een uitgebreid vraaggesprek. In het vraaggesprek wordt ingegaan op de klacht waar u mee komt, maar wordt ook ingegaan op andere zaken waarmee uw klacht verband kan hebben. Zoals eet- en drinkgewoontes, ontlasting en bij vrouwen hun menstruatie. Vervolgens wordt uw pols gevoeld en de tong bekeken. U wordt behandeld met zeer dunne steriele naalden, waar u normaal gesproken weinig van voelt. Wel kunt u de energie op de naald voelen. Dit is juist een teken dat de naald effect heeft. Doorgaans blijven de naalden twintig minuten zitten, om het maximale effect te bereiken.

Normaal gesproken wordt binnen enkele behandelingen duidelijke vooruitgang geboekt in de bestrijding van uw klachten. Dit wordt met u geëvalueerd, om te bekijken of de therapie succesvol is.

Acupunctuur Indicatielijst WHO

Er zijn veel klachten en aandoeningen die zeer goed te behandelen zijn met acupunctuur. In 1979 heeft de WHO (World Health Organisation) een lijst samengesteld met aandoeningen waarbij acupunctuur als geneeswijze gebruikt kan worden.

Hieronder treft u een greep uit de indicatielijst van het WHO. Staat uw klacht er niet tussen, neem gerust contact met ons op, samen kunnen we bekijken wat de mogelijkheden met acupunctuur voor u kunnen zijn.

Allergieën: hooikoorts;

Gewrichten: stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier, of pees(pijn)klachten, krachtsvermindering, trillingen, krampen, nek en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma), verstuikingen, (sport)blessures, herstel na orthopedische operaties;

Gynaecologie: menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten;

Hoofd: hoofdpijn, migraine, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Ménière), zwaar gevoel in het hoofd;

Keel, neus, oor: (chronische) neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking, allergische verkoudheid, hooikoorts, oorpijn of oorontsteking, oorsuizen, hoest, heesheid, keelpijn, brok in de keel, tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag;

Luchtwegen: (chronische) verkoudheid, slechte afweer, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie;

Mentale stoornissen: slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, depressiviteit, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burnout;

Overige klachten: hartkloppingen, (oedeem) vocht in de benen, rookverslaving, huidklachten zoals eczeem;

Spijsvertering: misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbranden, oprispingen of opboeren, maagpijn, diarree, constipatie, buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik, prikkelbare darm syndroom (IBS), aambeien;

Zwangerschapsklachten: misselijkheid, zure oprispingen, stuitligging, bevalling opwekken, pijn na de bevalling, stimuleren van borstvoeding, borstontsteking.