Acupunctuur - Centrum voor Fysiotherapie Soest

Acupunctuur

Home » Acupunctuur

Brengt uw lichaam weer in balans

In onze praktijk kunt u ook terecht voor acupunctuurbehandeling. Acupunctuur is een onderdeel van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) en ziet de mens als een onlosmakelijk deel van zijn omgeving. Lichaam en geest van de mens vormen één geheel en alle processen in het lichaam zijn met elkaar verbonden. De TCG bekijkt lichamelijke en geestelijke klachten als verstoringen in de energiehuishouding van het lichaam. Met acupunctuur wordt het proces ondersteund om deze verstoringen te herstellen; zo wordt uw lichaam en geest aangezet om zichzelf te genezen.

Foto acupunctuur behandeling. Drie acupunctuurnaalden zijn in de onderrug geplaatst.

Acupunctuurbehandeling

De eerste behandeling start met een uitgebreid gesprek. In het gesprek wordt ingegaan op de klacht(en) waar u mee komt. Ook wordt ingegaan op andere zaken waarmee uw klacht verband kan hebben, zoals eet- en drinkgewoontes, ontlasting en bij vrouwen de menstruatie. Vervolgens voelen we uw pols en bekijken we uw tong. Bij de behandeling gebruiken we zeer dunne naalden waar u doorgaans weinig van voelt. Wel kunt u de energie op de naald voelen, dit is een goed teken dat de naald effect heeft. Om het maximale effect te bereiken, blijven de naalden ongeveer twintig minuten zitten.

De eerste behandeling acupunctuur duurt ongeveer 60 minuten en vervolgbehandelingen duren ongeveer 40 minuten.

Binnen een aantal behandelingen wordt normaal gesproken een duidelijke vooruitgang geboekt. Samen met u bespreken we of de therapie succesvol is.

Acupunctuur is geen onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling en de kosten van een behandeling kunt u daarom direct per pin in de praktijk voldoen. Wanneer u aanvullend verzekerd bent voor alternatieve geneeswijzen, dan kunt u de factuur van uw behandeling indienen bij uw verzekeraar. Afhankelijk van uw polis krijgt u dan een gedeelte of de gehele factuur vergoed. Voor meer informatie over acupunctuur in onze praktijk en de tarieven: www.balansacupunctuur.nl.

Acupunctuur Indicatielijst WHO

Met behulp van acupunctuur kunnen veel gezondheidsklachten en aandoeningen goed worden behandeld. In 1979 heeft de WHO (World Health Organisation) een lijst samengesteld met aandoeningen waarbij acupunctuur als geneeswijze gebruikt kan worden.

Hieronder treft u een selectie uit de indicatielijst van het WHO. Staat uw klacht er niet tussen, neemt u dan gerust contact met ons op. Dan bekijken we samen wat de mogelijkheden voor u kunnen zijn.

Allergieën:
Hooikoorts

Gewrichten:
Stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen, slijmbeursontsteking, spier, of pees(pijn)klachten, krachtvermindering, trillingen, krampen, nek en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma), verstuikingen, (sport)blessures, herstel na orthopedische operaties

Gynaecologie:
Menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten

Hoofd:
Hoofdpijn, migraine, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Ménière), zwaar gevoel in het hoofd

Keel, neus, oor:
(Chronische) neusverkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholteontsteking, allergische verkoudheid, hooikoorts, oorpijn of oorontsteking, oorsuizen, hoest, heesheid, keelpijn, brok in de keel, tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag

Luchtwegen:
(Chronische) verkoudheid, slechte afweer, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie